مجله ی کودک

علت ترس از مدرسه چیست به همراه بهترین شیوه درمان

علت ترس از مدرسه چیست به همراه بهترین شیوه درمان

تحصیل و رفتن به مدرسه جز ضروریات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. بعضی از کودکان به ویژه در سالهای اول تحصیل خود برای رفتن به مدرسه به شدت مقاومت می‌کنند. مطالب امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی شازده کوچولو راجع علت ترس از مدرسه چیست به همراه بهترین شیوه درمان است. در صورتی که این موضوع چالش شما نیز می‌باشد برای حل مسئله خود با ما همراه شوید. ترس از مدرسه یکی از مشکلات روانی است که تعدادی از بچه ها در بدو ورود به مدرسه با آن درگیر می‌شوند.

 از اصلی ترین دلایل ترس از مدرسه در کودکان پیش دبستانی و یا کلاس اول، جدا نشدن فرزند از والدین خود می‌باشد. این وابستگی باعث می‌شود که کودک دچار استرس شده و جدایی از مادر برایش سخت و دردناک شود. چرا که او در کنار والدینش احساس امنیت و آرامش دارد. پیش از این او تنها به محیط خانه عادت داشته و اطرافیانش اعضای خانواده اش بوده اند. این تغییر در مکان و افراد کودک را دچار اضطراب کرده و احساس تنهایی می‌کند.

پیشنهاد کاهش ترس کلاس اولی ها از رفتن به مدرسه

از دغدغه های والدین کلاس اولی ترس و نرفتن آنها به مدرسه می‌باشد. کودکان به هزار و یک علت و یا حتی بدون دلیل از رفتن به مدرسه سر باز می‌زنند. تا حد طبیعی است که کودکان در این مقطع تحصیلی دچار ترس و استرس شوند. در این میان والدین کودک نقشی بسیار تعیین کننده و مهم را ایفا می‌کنند. با انجام تدابیر لازم و هماهنگی والدین و معلمان مدرسه می‌توان این چالش را به راحتی برطرف نمود. انجام راهکارهای زیر این مسئله به وجود آمده را برایتان حل می‌کند:

اطمینان دادن به کودک راجع به تنها نماندن او

اگر فرزند کلاس اولی شما ترس از تنها ماندن یا برنگشتن به خانه را دارد با او وارد گفتگو شوید. پیش از رفتن به مدرسه محیطی ساکت و آرام را انتخاب کرده و با او صحبت کنید. به او بگویید که شما کاملا مراقب او بوده و او را تنها نمی‌گذارید. این اطمینان را به او بدهید که پس از پایان زمان مدرسه دنبال او رفته و با هم به خانه برمی‌گردید. یک علت ترس از مدرسه در کودکان نیز احتمال تنها ماندن او در مدرسه می‌باشد.

اگر قرار است با دیگر اعضای خانواده و یا سرویس مدرسه به خانه برگردد او را به طور کامل در جریان بگذارید. یک مکان مشخص و امن را برای کودک انتخاب کرده تا در آن قسمت منتظر شما بماند. البته بهتر است شما پیش از تعطیلی مدرسه به آن مکان رفته و منتظرش باشید. انتظار کودکان در این مرحله خود عامل ایجاد اضطراب و نگرانی است.

علاقمندی سازی کودک به مدرسه و محیط آن

با کودکتان درباره چیزهایی که در مدرسه دوست دارد و به آن علاقمند است صحبت کنید. از فرزند خود بخواهید تمامی را که در ارتباط با مدرسه و رابطه خود با دوستان دوست دارد، با شما در جریان بگذارد. می‌توانید برای تشویق کودک خود برای رفتن به مدرسه از این اطلاعات استفاده کنید. به طور مثال به او یادآوری نمایید که امروز کلاس نقاشی داری یا امروز معلم دوست داشتنیت به شما درس می‌دهد. یا اینکه پیش از شروع سال تحصیلی او را به مدرسه برده و با او سر کلاس بنشینید. کودکان از اینکه والدینشان با آنان همراه باشند بسیار شاد و خشنود می‌شوند.

علاقمندی سازی کودک به مدرسه و محیط آن

علاقمندی سازی کودک به مدرسه و محیط آن

تشویق کردن

این روش یکی از مهم ترین راه حل ها برای کودکانی است که از مدرسه می‌ترسند. شناسایی علت ترس از مدرسه و در نهایت یافتن راه حل هایی برای آن به شما کمک می‌کند تا ترس های او کاملا برطرف شود. یک روش این است که  کودک خود را ترغیب نمایید تا دوستان جدیدی پیدا کند. می‌توانید در ساعاتی غیر از ساعت مدرسه، دوستان جدیدش را به منزل خود دعوت کنید. بهتر است این کار با نظارت و رضایت والدین دو طرف صورت گیرد. از دورهمی های دوستانه خود در طول سال های تحصیلتان برایش تعریف کنید. اگر تکالیف شب را در زمان مناسب و به درستی انجام داد به او پاداش دهید.

عروسکی زیبا که به او علاقمند است را برایش خریداری کنید. خرید عروسک برای فرزندان دختر یکی از جذابترین و ماندگارترین پاداش ها برای او محسوب می‌شود. بازی با عروسک دخترانه به فرزندتان کمک می‌کند تا قوه تخیل خود را تقویت کند. علاوه بر این مهارت‌های جمعی و ارتباط های  بین فردی را در خود پرورش دهد. با این پاداش علاوه تقویت مهارت ها و قوه تخیلش به او  نشان دهد رفتارهای مطلوب او را در نظر دارید. برای برطرف کردن ترس های ایجاد شده برای او امتیاز مشخص کنید. این کار سبب می شود فرزندتان برای به دست اوردن امتیاز تمام تلاش خود را به کار گیرد.

با بچه ای که به مدرسه نمیرود چه باید کرد

در مواجه با فرزندانی که علت ترس از مدرسه را در آنها تشخیص نمی‌دهید لیستی از گزینه های احتمالی را مکتوب کنید. بیشتر کودکانی از رفتن به مدرسه ممانعت می‌کنند که دچار مسائل احساسی و عاطفی هستند. کودکان در این سنین هنوز قدرت یادگیری حل مسائل و تجزیه و تحلیل را ندارند. در این شرایط آنها ترجیح می‌دهند از روبرو شدن با آنها خودداری کنند. منشا بسیاری از این مشکلات از خانه کودک شروع می‌شود.

بچه مدرسه نمیرود

 برای تحقیق و بررسی علت ترس از مدرسه این موضوع یکی از دلایل قابل تامل می‌باشد. به طور مثال در یک خانواده که درگیری و کشمکش بین والدین زیاد است، ترس از اتفاق های ناگوار کودک را مجبور به ماندن در خانه می‌کند. در این شرایط شما نمی‌توانید به اجبار کودک را به مدرسه روانه کنید. اما موظفید باعث ایجاد اعتماد و امنیت در او شوید. چندین راه حل برای برطرف شدن این مسئله وجود دارد. موارد زیر را به مرحله اجرا درآوردید:

 نرفتن کودک به مدرسه علت یابی کنید

جستجو کنید چه عواملی کودک را در مدرسه آنقدر آزار می‌دهد که از رفتن به آن مکان خودداری می‌کند. با فرزند خود وارد گفتگو شوید او را تشویق کنید تا تمامی دلایل و اتفاقاتی که باعث می‌شود تا او به مدرسه نرود را برایتان توضیح دهد. از او بخواهید تا فهرستی از مواردی که مورد علاقه یا آزار او است را به شما بگوید. دقت کنید تا نشانه هایی از این که کودک از مدرسه رفتن نمی‌ترسد اما  ترک خانه موجب استرس او می‌شود را مشاهده می‌کنید؟ با دست یابی به نتیجه اصلی شما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا با احساسات خود کنار بیاید. با معلم فرزندتان نیز صحبت کنید. مشکل پیش آمده را با او نیز در میان بگذارید. با داشتن اطلاعات کافی احتمال اینکه معلم کودک نیز بتواند در رفع این مشکل به شما کمک کند زیاد می‌باشد.

کودک را منظم و سر وقت به مدرسه برسانید

اگر کودک شما مکررا از رفتن به مدرسه اجتناب می‌کند، این موضوع را با کادر مدرسه در جریان بگذارید. علت ترس از مدرسه را می‌توان با کمک معلم ها، ناظم و دیگر مسئوولان مدرسه به دست آورد. از قبل با مسئولین مدرسه هماهنگ شوید که اگر امروز فرزندتان تا درب مدرسه آمد اما از داخل شدن خودداری کرد؛ یکی از افراد مربوطه او را تا کلاسش راهنمایی نماید. البته این کار به طور نامحسوس انجام شود. علاوه بر این هماهنگی های لازمه را انجام دهید تا در ابتدای سال تحصیلی مدت زمانی را مورد توجه و حمایت بیشتر مسئولین مدرسه باشد. با عادت کردن تدریجی کودک با محیط مدرسه این حمایت کاهش یابد.

به رفتارهای مطلوب کودک برای رفتن به مدرسه جایزه دهید

به فرزند خود نشان دهید که رفتن او به مدرسه از نظر شما کاری بسیار پسندیده و با ارزش است. بگذارید تا او بفهمد این مسئله دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. از خواب بیدار شدن، سر ساعت به مدرسه رسیدن، بدون بهانه گیری آماده شدن و هر عملی که در ارتباط با مدرسه رفتن است را بدون پاداش و تشویق نگذارید. خرید عروسک خرگوش آنجل اورجینال همراه خوبی برای فرزند شما محسوب می‌شود.

عروسک خرگوش آنجل اورجینال

عروسک خرگوش هایلی

پس از هدیه دادن این عروسک به کودک، بهتر است آن را با کودک خود همراه کنید. در کنار تخت خوابش مکانی را نیز برای خواب این عروسک دوست داشتنی مشخص کنید. به او بگویید که ساعت خواب و بیدار شدن عروسک هم هماهنگ با ساعتهای تعیین شده برای فرزندتان است. به او اجازه دهید که با او در زمان های غذا خوردن و تماشای تلویزیون نیز همراه باشد. این خرگوش نرم و دوست داشتنی مشوق خوبی برای رفتارهای مثبت کودک در رابطه با مدرسه اش است. توجه والدین نیز خود تشویقی برای کودک به حساب می‌آید. سعی کنید ساعاتی را برای گردش، تفریح و خوردن غذا به کودک اختصاص دهید.

از یک متخصص کمک بگیرید

در صورتی که علت ترس از مدرسه در کودک شما شناسایی نشد، باید به صورت ریشه ای مورد بررسی و درمان قرار گیرد. عده ای از کودکان برای رفتن به مدرسه مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. به عبارتی دیگر از مدرسه به شدت گریزان هستند. اگر فرزند شما این شرایط را دارد، از یک متخصص کمک بخواهید. این کار را هر چه سریعتر انجام دهید به نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنید. چرا که بسیاری از کودکان دیروز که امروز بزرگسال شده اند، از برقراری ارتباطات اجتماعی گریزان می‌باشند.

ترس از معلم

گاها دیده می‌شود که کودکان در ارتباط با معلم خود دچار مشکل شده و حتی ترس را نیز تجربه می‌کنند. والدین به عنوان یک حامی دلسوز می‌بایست به پیگیری واقعیت و چرایی این مسئله بپردازند. غالبا با بکارگیری تدابیر و استفاده از روش های صحیح این مشکل بعد از مدت زمانی برطرف خواهد شد. به تدریج کودک شما با شخصیت و خصوصیات کودک آشنا شده و خود را با او وفق می‌دهد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که احساسات منفی و ترس او از معلم نباید تاثیری بر روند آموزشی او داشته باشد. راهکارهای زیر در بهبود ترس کودک از معلم موثر است:

نوع رفتار معلم با کودک

تاثیرات مثبت و منفی یک آموزگار را بر روحیات و بازدهی دانش آموز نمی‌توان نادیده گرفت. به عبارتی دیگر می‌توان گفت پشت هر دانش آموز موفق یا نخبه ای معلمی دانا با مهارت بالا قرار داشته است. یک معلم در تمثیل مانند یک باغبان می‌ماند. معلم نیز مانند باغبان باید گیاه را کاشته و مراقبت های لازم را به او برساند. نیازهای فردی و عاطفی و نوع یادگیری هر کودک با کودکی دیگر متفاوت است. هر دانش آموز با توجه به ویژگی های فردی و رفتاری نیازمند روشی خاصی از برخورد معلم می‌باشد. در نهایت نیز به این نتیجه گیری می‌رسیم که نحوه برخورد با یک دانش آموز از یک روش تبعیت نمی‌کند. به عنوان مثال رفتار با یک کودک ابتدایی لجباز با کودکی دیگر که پرخاشگر است یکسان نیست.

چشم پوشی از خطاهای کودک توسط معلم

یک برخورد خشن، تند و غیر منطقی از سوی معلم می‌تواند بر استرس و اضطراب کودک بیفزاید. در مقابل رفتاری سنجیده و مهربانانه در برابر رفتارهای نامطلوب دانش آموز در طول زمان او را تبدیل به دانش آموزی با رفتار مطلوب خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت میزان استرس ناشی از اشتباه در دانش آموز، بستگی به عکس العمل معلم دارد.

امتیاز مثبت به دانش آموز و بهره گیری از تحسین و تشویق

امتیاز دهی و پاداش برای یک دانش آموز یک تقویت کننده محسوب می‌شود. داشتن یک لیست از تلاش ها، رفتارهای مثبت، نظم و ترتیب در هر کلاسی از ضروریات است. در صورتی که دانش آموز مورد نظر پیشرفت تحصیلی یا اخلاقی داشت بهترین گزینه برای تشویق دادن جایزه به او می‌باشد. این پاداش ها می‌تواند به صورت هفتگی یا ماهانه در نظر گرفته شود. به کودکان بگویید با هر رفتار مطلوب یا گرفتن نمره عالی در درس ها یک علامت مثبت را در نمودار ثبت می‌کنید.

 برای پاداش های ماهانه از بین علاقمندی های دانش آموزان یک گزینه را انتخاب نمایید. خرید عروسک دخترانه برای دانش آموز دختر او را به وجد آورده و مدت ها از این پاداش شادمان خواهد شد. خرید اسباب بازی برای پاداش دختران باید متناسب با خصوصیات فردی، فیزیکی و روانی دانش اموز باشد که عروسک انتخابی ایده آل است. می‌توانید با تأسیس بانک جایزه و تشویق دانش آموزان با ارائه کارت امتیاز یکی از عروسک های زیبا با جنس های مختلف را به آنها هدیه داد.

عروسک دخترانه

سخن نهایی

در مقاله امروز شازده کوچولو علت ترس از مدرسه چیست به همراه بهترین شیوه درمان را به مخاطبین ارائه دادیم. کودکان در بدو ورود به مدرسه به هزار و یک دلیل از رفتن به مدرسه ممانعت می‌کنند. با انجام تدابیر لازم بین والدین و معلمان مشکل ایجاد شده در کودک برطرف خواهد شد. نرفتن کودک به مدرسه را ریشه یابی نمایید. جستجو کنید چه عواملی کودک را آنقدر در مدرسه آزار می‌دهد که از رفتن به این مکان آموزشی خوداری می‌کند. بهتر است با فرزند خود صحبت کرده و تمامی دلایل و اتفاقاتی که باعث شده تا او به مدرسه نرود را برایتان توضیح دهد.

 استفاده از روش تحسین و تشویق در این میان تاثیرگذاری زیادی دارد. خرید اسباب بازی پسرانه برای پسرانی که از مدرسه فراری هستند یک انتخاب ایده آل محسوب می‌شود. انتخاب اسباب بازی آموزشی برای دانش آموزان پسر آنها را جهت دار کرده و نقش مهمی در تربیت و رشد آنها خواهد داشت. در صورتی که راه حل های بیان شده در بالا در ترس کودکان از مدرسه موثر واقع نشد، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. این اقدام هر چه سریعتر انجام شود به نتیجه گیری بهتری دست پیدا خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *