اسباب بازی, مجله ی کودک

اهمیت بازی پازل برای کودکان

اهمیت بازی پازل برای کودکان

یکی از بازی‌های سرگرم کننده‌ که مهارت‌های کودک را افزایش می‌دهد، انواع پازل می‌باشد. بنابراین موضوع انتخاب شده در مقاله امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو، در ارتباط با اهمیت بازی پازل برای کودکان است. همانطور که می‌دانید اسباب بازی‌ها جز جدایی ناپذیر در زندگی کودکان محسوب می‌شوند. پس والدین باید در انتخاب نوع بازی و اسباب بازی‌ دقت و حساسیت زیادی به خرج دهند. یک بازی مناسب برای کودک باید خلاقیت و حس کنجکاوی را در او پرورش دهد. علاوه بر این با سن و توانمندی‌های جسمی و ذهنی او نیز مطابقت داشته باشد. یادگیری و اکتشافات جدید نیز موضوعی است که فرزندان در ارتباط با اسباب بازی مناسب بدست می‌آورند.

با توجه به ویژگی‌های عنوان شده بازی‌های پازل این خصوصیات را به صورت یکجا برای کودک فراهم می‌کند. پس والدین باید از سنین پایین این نوع بازی را در لیست بازی‌های مهم برای فرزند خود قرار دهند. اگر می‌خواهید بازی‌های پازل برای کودکتان جذاب باشد، بهتر است از طرح‌ها و رنگ‌های شاد انتخاب شوند. در نظر داشته باشید که بازی‌های پازل قدرت حل مسئله، تجزیه و تحلیل را در کودکان تقویت می‌کند. پس از انجام این بازی آموزشی و مفید برای فرزند خود غافل نشوید. در بخش‌های بعدی به تعریف بازی پازل و دلیل اهمیت آن خواهیم پرداخت، پس تا پایان مطالب را مطالعه کنید.

بازی پازل چیست؟

بازی پازل تشکیل شده از یک تصویر کلی می‌باشد که به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده است. در این نوع بازی کودک باید با استفاده از مهارت‌های ذهنی خود این قطعات در کنار هم قرار دهد تا یه شکل اولیه و اصلی برسد. تصاویر پازل انواع مختلفی دارند که شامل، شخصیت‌های کارتونی، مناظر، وسایل نقلیه، حیوانات و بسیاری دیگر هستند. مزیت استفاده از پازل برای کودکان به چالش کشیدن تفکر صحیح و عملگرایی در آنها می‌باشد. این بازی سرگرم کننده جز بازی‌های آموزشی برای کودک بوده و والدین می‌توانند با کمک پازل یادگیری بهتری را در او به وجود آورند.

بازی پازل چیست؟

بازی پازل چیست؟

انواع پازل برای کودکان

پیش از آنکه موضوع اهمیت بازی پازل برای کودکان را بررسی کنیم، بهتر است انواع پازل را بشناسیم. در ادامه انواع این بازی سرگرم کننده را معرفی می‌کنیم:

پازل جورچین‌

این نوع پازل در دسته اولیه بازی‌های فکری برای کودکان در سنین پایین قرار می‌گیرد. چرا که قطعات جورچین بزرگ و محدود است و کودک به راحتی می‌تواند آن را در کنار هم قرار دهد. یکی از فواید پازل جورچین ایمنی کودک می‌باشد که هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند. علاوه بر این سادگی این بازی سبب می‌شود تا توانمندی کودک تقویت شده و اعتماد به نفس در او افزایش یابد. جنس این نوع پازل غالبا از مقوا یا چوب بوده و در اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود.

بازی جورچین کودک

بازی جورچین کودک

پازل دو بعدی

از دیگر از انواع پازل‌ها، دو بعدی یا کشویی هستند. این پازل در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی وجود داشته و تاریخچه آن به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد. طراحی پازل‌های کشویی به گونه‌ای است که فرد بدون بلند کردن قطعه‌، شکل نهایی را بدست می‌آورد. جنس پازل‌های دو بعدی غالبا از پلاستیک فشرده بوده و دوام بسیار بالایی دارند. این پازل را برای کودکان محدودیتی نداشته و می‌تواند در لیست خرید اسباب بازی پسرانه نیز قرار گیرد. اگر کودکی نا‌آرام دارید، می‌توانید با خرید پازل و انواع بازی‌های ساختنی یا فکری مانند اسباب بازی هزار کاره آرامش را در او ایجاد کنید. چرا که کودکان در ارتباط با بازی‌های فکری، ذهن‌شان آرام شده و از تنش‌های و اضطراب های درونی آنها کاسته می‌شود.

پازل 2 بعدی برای کودک

پازل 2 بعدی برای کودک

پازل‌های سه بعدی

بسیاری از افراد شاید این نوع پازل را با نام مکعب روبیک بشناسند. این مکعب متشکل از چهار قسمت در رنگ‌های متفاوت است. پیچیدگی این بازی سبب تا قدرت حل مسئله در کودکان و حتی بزرگسالان افزایش یابد. یکی از پرطرفدارترین و جذابترین بازی‌های پازل، مکعب روبیک می‌باشد. این بازی مناسب فرزندانی است که نمی‌توانند آرام یکجا بنشینند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مهار کردن فرزندان کاری یک شبه نیست.

پازل 3 بعدی کودک

پازل 3 بعدی کودک

این کار نیازمند صبر، بردباری و داشتن اطلاعات کافی خواهد بود. لازم به ذکر است که هدف نهایی پازل سه بعدی، جابه‌جایی قطعات مکعب به صورتی است که تمام قسمت‌های آن به شکل یک رنگ پر شوند. به طور کلی اهمیت بازی پازل برای کودکان، علاوه بر ایجاد آرامش، در تقویت مهارت‌های ذهنی، تمرکز، حافظه و قدرت تصمیم‌گیری به کودکان کمک خواهد کرد. از این بازی می‌توان در جمع همسالان کودک استفاده کرد تا علاوه بر مهارت‌های یاد شده، به رشد مهارت‌های اجتماعی و رقابتی کودک کمک شود.

پازل‌ جستجوی کلمات

اگر فرزند شما در مقطع ابتدایی دچار ناتوانی در یادگیری کلمات شده است، استفاده از این نوع پازل به او کمک خواهد کرد. بازی با این نوع پازل به این صورت است که کودک باید کلمات پنهان شده در صفحه پازل را بیابد. بازی الفبای فارسی آهنربایی یک نمونه جذاب و کامل از این نوع پازل می‌باشد. پازل جستجوی کلمات در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. پس اگر کودک شما درگیر مسائل یادگیری کلمات است، از خرید این نوع پازل برای او غافل نشوید.

پازل جستجوی کلمات

پازل جستجوی کلمات

پازل ریاضی و اعداد

بسیاری از کودکان در مقطع ابتدایی یا پیش دبستانی بازیگوش بوده و برای فرار کردن از یادگیری دست به هر کاری می‌زنند. در این شرایط یک انتخاب هوشمندانه و بجا می‌تواند در کودک انگیزه ایجاد کند. داشتن یک پازل اعداد علاوه بر سرگرم کردن کودک، او را به درس ریاضی و شناخت اعداد ترغیب خواهد کرد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ریشه یابی مسائل یادگیری در کودکان از موضوعات مهم و بسیار ضروری است. پس درباره اینگونه مسائل فرزند خود تحقیق و بررسی لازم را به عمل آورید. یکی از راه‌کارهای پیشنهادی در ارتباط با مشکلات فرزندان، استفاده از روش تحسین و تشویق است.

پازل اعداد و ریاضی کودکان

پازل اعداد و ریاضی کودکان

 تحسین‌های کلامی یا پاداش‌ها، نقش زیادی در پیشرفت‌ کودکان دارند. لازم به ذکر است، پاداش برای پیشرفت تحصیلی یک تقویت کننده محسوب می‌شود. پاداش را بر اساس علاقمندی‌های و جنسیت فرزند خود انتخاب کنید. خرید عروسک باربی برای کودکان دختر که قصد تشویق آنها را دارید، یک انتخاب هوشمندانه است. این عروسک پرطرفدار حس استقلال، همدلی و مسولیت پذیری را در او تقویت می‌کند. علاوه بر این عروسک جذاب، بازی‌های پازل یک گزینه مناسب برای به چالش کشیدن ‌مهارت‌های ذهنی کودکان است. بنابراین در انتخاب بازی‌ها، هر دو گزینه یعنی بازی‌های آموزشی و بازی‌های عروسکی در این زمینه بسیار جوابگو هستند.

عروسک باربی زن و مرد با ست کفش

عروسک باربی زن و مرد با ست کفش

چند دلیل اهمیت بازی پازل برای کودکان

همانطور که می‌دانید بازی‌ها نقش بسزایی در رشد و تقویت مهارت‌های کودکان دارند. در ادامه به بررسی فواید بازی پازل برای کودکان می‌پردازیم:

افزایش قدرت حافظه

اگر یک صفحه پازل را در اختیار کودک قرار دهید، او در ابتدا بارها و بارها آن را چیده و خراب می‌کند. در این شرایط کودک پس از تکرار و تمرین چیدمان درست را انجام داده و به شکل نهایی و صحیح خواهد رسید. در نظر داشته باشید که کودک قبل از جدا کردن قطعات پازل اتصال مجدد آن، تصویر کلی آن را در ذهن خود حک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت با این کار حافظه‌ی دیداری در کودک تقویت خواهد شد.

افزایش قدرت حل مسئله

نقش پازل در بالا بردن مهارت حل مسائل زیاد می‌باشد. او در زمان ساماندهی و نظم دهی قطعات پازل، به توانایی یادگیری مسائل حل نشده می‌رسد. بنابراین یک پازل به ظاهر ساده و آسان نیز می‌تواند در افزایش توانایی‌ها او تاثیرگذار باشد. چرا که فرزند شما با چیزی روبرو خواهد شد که برای او یک چالشی پیچیده است.

تقویت مهارت‌های اجتماعی

بازی‌های پازل فرصتی مناسب را ایجاد می‌کنند تا فرزندانتان مهارت‌های جمعی و گروهی را در خود تقویت کنند. اگر کودک شما به بازی‌های آنلاین علاقمند است، این علاقه را در او سرکوب نکنید. شما می‌توانید میل به این سبک بازی را جهت دار کرده و فرزند خود را به سمت هدفمند شدن ببرید. پس بازی‌های فکری آنلاین را به او پیشنهاد داده تا علاوه بر ایجاد سرگرمی، مهارت‌های اجتماعی در او تقویت شود. در حالت عادی نیز استفاده از بازی پازل مناسب کودکانی است که در اشتراک گذاری اسباب بازی‌های خود با همسالان دچار مشکل هستند.

توجه داشته باشید که اشتراک گذاری، کاری غریزی نبوده و نیازمند آموزش است. پس مزایای اشتراک گذاری وسایل و اسباب بازی را به فرزند خود نشان دهید. اسباب بازی حلقه هوش یک وسیله بازی است که کودکان می‌توانند با همسالان خود با آن سرگرم شوند. این وسیله بازی علاوه بر انواع پازل در تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک موثر خواهد بود.

افزایش صبر و بردباری

اهمیت بازی پازل برای کودکان با موضوع صبوری کودکان رابطه معناداری خواهد داشت. همه ما می‌دانیم که کودکان در هر سنی مشکلات خاص خود را دارند. یکی از مشکلات رایج در میان کودکان، عدم صبر و بردباری می‌باشد. بعضی از کودکان مدام در حال نق زدن هستند و توانایی صبر و تحمل را ندارند. یکی از بازی‌های کمک کننده برای افزایش صبوری کودکان، انجام بازی پازل است. والدینی که کودکی عجول و شتابزده دارند، باید صبور بودن را در فرزند خود تقویت کنند. البته با توجه به الگوپذیری بالای کودکان از والدین خود، این کار را بایستی ابتدا از خودشان شروع کنند. یک پدر و مادر صبور و با حوصله به مرور زمان در کودک خود نیز تأثیرگذار است.

 می‌توانید یک بازی پازل را با توجه به علاقمندی‌های کودک خود تهیه کرده و در هنگام بازی با او همراه شوید. اگر فرزندتان به یک شخصیت‌های کارتونی علاقمند است، تصویر پازل را از بین علاقمندی‌های او انتخاب کنید. در این میان به رفتارهای مثبتی که به مرور زمان در کودک ایجاد می‌شود دقت نمایید. به رفتارهای مطلوب او نیز پاداش دهید، تا با استفاده از بازی پازل ویژگی صبر و بردباری در او افزایش یابد. به این موضوع توجه کنید که کودک شما طی مراحل چیدمان پازل باید صبور باشد تا به مرحله نهایی برسد. بنابراین در ارتباط با این نوع بازی باید صبور باشد تا به هدف مشخص شده، یعنی تکمیل تصویر نهایی پازل دست یابد.

افزایش قدرت تمرکز

یکی از مشکلات برخی از کودکان این است که تمرکز ندارند. آنها نمی‌توانند برروی یک کار تمرکز داشته باشند. غالبا این گروه از کودکان اعتماد به نفس لازم را در کارها نخواهند داشت. وظیفه یک پدر و مادر آگاه در این شرایط دنبال کردن راهکارهایی برای حل مسائل کودک است. کمک گرفتن از بازی و اسباب بازی‌های مناسب یکی از راه‌ حل‌های برطرف کردن این موضوع می‌باشد. بازی‌های پازل در این زمینه به والدین کمک می‌کنند تا از عدم تمرکز در فرزندان را به حداقل برسانند. یکی از ویژگی‌های کودکانی که تمرکز ندارند این است که زود خسته می‌شوند. بنابراین تنوع در خرید بازی‌های پازل داشتن یکنواختی را برای او حل می‌کند. او توانایی تمرکز به مدت زیاد را نخواهد داشت، پس زمان کوتاهی را به این بازی اختصاص می‌دهد.

 این رفتارها کاملا طبیعی بوده و کودک را به آرامی به بازی پازل عادت دهید. یک پازل ساده و راحت را برای او خریداری نمایید. می‌توانید از یک ساعت آلارم دار استفاده کنید و یک مدت زمان محدود را مشخص کنید تا کودک خسته نشود. در این میان همکاری غیر مستقیم از طرف شما برای چیدن پازل کار را برای او راحتتر می‌کند. پس از پایان مدت زمان مشخص شده یک جایزه برای او در نظر بگیرید. این پاداش می‌تواند خرید خرس در رنگ دلخواه باشد، که کودک با آن علاقمند است. البته این پاداش را در صورت پیشرفت‌های زیاد او برایش در نظر بگیرید. در مراحل اولیه تحسین‌های زبانی و یک هدیه کوچک مانند خرید یک بستنی کافی خواهد بود.

سخن نهایی

در مطالب امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو موضوع اهمیت بازی پازل برای کودکان مورد بررسی قرار دادیم. تمامی مواردی که در ارتباط با این موضوع بیان کردیم به حل مسائل کودک و تقویت مهارت‌های او کمک خواهد کرد. به طور کلی بسیاری از اسباب بازی‌ها می‌توانند در افزایش مهارت‌های فیزیکی و عاطفی فرزندان تأثیرگذار باشند. اما بازی‌های فکری و ساختنی نقش تعیین کننده‌ای در رشد و پیشرفت ذهنی کودکان دارند. در نظر داشته باشید که هر کودکی برای انجام بازی‌ها پازل باید توانایی تشخیص فرم، رنگ و اندازه را داشته باشد.

به این ترتیب او می‌تواند به یک تصویر یا شکل کلی از پازل برسد. در کل اگر بخواهیم به فواید بازی پازل اشاره ای داشته باشیم، افزایش قدرت حافظه و حل مسئله، تقویت مهارت‌های اجتماعی در این لیست قرار می‌گیرند. علاوه بر این موارد کودکان با انواع بازی‌ پازل، صبور و بردبار شده و قدرت تمرکزشان بالا می‌رود. اگر شما نیز تجربه‌های دیگر بازی‌های پازل را داشته‌اید که ما در مطالب امروز عنوان نکردیم، در بخش کامنت های این پست آموزشی با ما به اشتراک بگذارید. با این تبادل نظر، به والدینی که از نقش بازی‌ پازل بر سلامت روانی کودکان خود آگاه نیستند، کمک خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *