مجله ی کودک

بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی

سلام بر دنبال کنندگان اسباب بازی فروشی اینترنتی شازده کوچولو، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه بازی درمانی. امروزه خانواده هایی که به سلامت فرزندان خود اهمیت کافی می‌دهند، معمولا تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا با خرید اسباب بازی آنلاین پسرانه و یا دخترانه بخشی از زمان تنهایی آن ها را پر کنند. اما این تمام ماجرا نیست و نمی‌تواند برای فرزند عزیز شما کارساز باشد. در برخی مواقع لازم است که علاوه بر خرید اسباب بازی با آن ها بازی کنید و به این واسطه با دنیای پر رمز و راز بچه ها بیشتر آشنا شوید.

 در برخی مواقع لازم است که شما به عنوان یک والد، فرزند خود را نزد یک روانکاو کودکان ببرید. چرا که فرزند شما دچار چندین آسیب روحی شده است و نیاز دارد که هر یک از این آسیب ها را در کوتاه ترین زمان ممکن پست سر بگذارد. دقت کنید که زبان کودکان و بزرگسالان یکسان نیست. در برخی مواقع با خرید یک هدیه برای دوست خود می‌توانید ناراحتی کار اشتباه خود را کاهش دهید. اما در رابطه با فرزندان این موضوع بر عکس است و عروسک باربی خریداری شده برای کودکتان بعد از دعوایی که داشتید، می‌تواند روی روحیه فرزند شما تاثیر منفی بگذارد و این اتفاق ناخوشایند را از ذهن او پاک نکند.

بازی درمانی از منظر روانکاوی کودکان

بازی درمانی یکی از قدیمیترین شاخه‌ های علم روانشناسی است که در آن درمانگر تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت که روان کودک را از طریق بازی مورد بررسی قرار دهد. فرض کنید که شما برای کودک خود یک عروسک باربی خریداری کرده‌اید و او عروسک خود را میشکند و سر او را جدا می‌کند. از طرفی بعد رفتار کودک شما نیز بسیار پرخاشگرانه است و با هم سن و سال های خود نمی‌ تواند به درستی بازی کند. اگر شما بخواهید این موضوع را جدی نگیرید در بزرگسالی فرزند عزیز شما دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. به همین دلیل لازم است که فرزند عزیز شما با روان درمانگر بازی کند و این موضوع به صورت ریشه ای حل شود. البته در برخی مواقع شما می‌توانید این موضوع را خودتان نیز درک کنید.

عروسک باربی درمان با بازی

برای کودک خود چند اسباب بازی مجموعه حیوانات را تهیه کنید. حال با او شروع به بازی کردن کنید و رفتار او را به دقت زیر نظر بگیرید. از او بخواهید که هر یک از اعضای خانواده و دوستان خود را به یک حیوان تشبیه کند. شما نیز با او همراه شوید و شروع به بازی کردن کنید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی در مورد هر یک از این حیوانات با کودک خود بحث نمایید. به عنوان مثال کودک شما اگر برادر خود را به عنوان یک گرگ معرفی کرده است، از او در این رابطه سوال کنید. در بازی درمانی هدف ما بررسی تمامی رفتارهای کودک به صورت ناخودآگاه می‌باشد. او ممکن است که چنین عنوان کند که بردار او چون رفتار خشنی دارد و همواره او را اذیت می‌کند، به یک گرگ تشبیه شده است.

رفتار کودک در هنگام آسیب احساسی با استفاده از بازی درمانی

این کودک خود را نیز به عنوان یک شیر انتخاب می کند و زمانی که در این رابطه از او سوال می کنید به شما پاسخ خواهد داد که چنین انتخابی به علت کشتن آقا گرگ بد قصه می‌باشد. شاید در نظر شما این رفتارها کودکانه است و نیاز به روان درمانگر ندارد، اما این تشخیص به عهده روان درمانگر است و نه شما. البته در برخی مواقع ممکن است که همه چیز آرام باشد و او نیز از انتخاب حیوانات و دیگر موارد هدف بدی نداشته باشد. دقت کنید که هدف از بازی درمانی صرفا روانکاوی نیست و در برخی مواقع هدف آموزش بازی کردن برای رشد کردن و همچنین آموزش روابط اجتماعی می‌باشد. در برخی مواقع چنین امور ساده‌ای می‌تواند سرنوشت آینده فرزند شما را تغییر دهد.

چگونه با بازی درمانی خشم کودکان را کنترل کنیم؟

امروزه کودکان بسیار زیادی دچار خشم پنهان می‌باشند و این موضوع را نیز گاها بروز نمی‌دهند. فرض کنید که در مدرسه و یا مهد کودک شما با یک شخص دیگر دچار دعوا و درگیری می‌شود. اما این موضوع را با شما در میان نمی گذارد، چرا که از عواقب آن ترس دارد. از طرفی این خشم در او نهادینه می‌شود و در یک زمان نامناسب خود را نشان می‌دهد. فرض کنید که برای فرزند خود اسباب جنگی پسرانه تهیه می‌کنید.

کنترل خشم کودک با بازی درمانی

واکنش او نسبت به این اسباب بازی ها بیش از حد قوی است و نیاز دارد که شما به عنوان یک والد اندکی این موضوع را کنترل کنید. با معرفی چند بازی کاربردی می‌توانید این موضوع را بهتری درک کنید و از طرفی به درمان آن نیز کمک کنید. به یاد داشته باشید در برخی مواقع کودک شما از والدین خود خشم دارد و نمی‌تواند کاری نیز انجام دهد. این موضوع در آینده برای کودک شما مهم خواهد بود و می‌تواند روی رفتار او نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل از کنار کنترل خشم کودکان به واسطه بازی درمانی ساده عبور نکنید.

استفاده از اسباب بازی های کودک و تعریف یک قصه بسیار جذاب

فرض کنید که برای کودک خود یک اسباب بازی دخترانه بسیار جذاب خریداری کرده‌اید. اما متوجه می‌شود که او به هر دلیلی از این موضوع استقبال نمی‌کند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است که یک بازی با او انجام دهید. در این بازی بخشی از اسباب بازی های او را جمع کنید و برای او یک داستان تعریف کنید. از طرفی بخشی از داستان خود را نیز در قالب بازی کردن و تکان دادن عروسک ها دنبال نمایید.

به عنوان مثال عروسک های او را به مانند یک خانواده در نظر بگیرید. حال داستان یک عروسک را برای او تعریف کنید که بسیار ناراحت است و در این رابطه نیز به کسی چیزی نمی‌گوید. این عروسک زندگی جذابی ندارد و همیشه ناراحت است. اما خواهر یا بردار او بسیار متفاوت است و زمانی که برایش مشکلی به وجود می‌آید معمولا به خانواده خود اطلاع میدهد. سعی کنید واکنش های کودک خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. هر زمانی که ریتم و بالانس واکنش های کودک شما دچار تغییر شد، این موضوع به معنی وجود یک چالش می‌باشد.

حال با اسباب بازی های او به کودک یاد دهید که چگونه احساسات خود را بیان کند و با این موضوع نیز مقابله کند. در این صورت می‌توانید در هنگام بازی با استفاده از استراتژی های بازی درمانی حال کودک خود را به مرور زمان خوب کنید. گاها این موضوعات بسیار ساده به نظر میرسد. اما به جرات می‌توان گفت که نتیجه نهایی بسیار جذاب است و می‌تواند کودک شما را از خشم آزاد کند.

بازی با استفاده از حباب ساز

زمانی که هدف ما استفاده از بازی درمانی برای کودکان است، اولین و مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، تخلیه انرژی به روش مثبت می‌باشد. یکی از روش های بازی درمانی در این است که بچه ها در زمان عصبانیت خود چند روزنامه را مچاله کنند و سپس پاره نمایند. در این صورت انرژی آن ها تخلیه می‌شود و از طرفی احساس آرامش بیشتری را نیز تجربه می‌کنند. اما این موضوع در بزرگسالی می‌تواند تاثیرات ناخوشایندی روی بچه ها داشته باشد. به همین دلیل استفاده از انواع حباب ساز یک روش مناسب دیگر خواهد بود. چرا که در این روش می‌‌توانند با ترکاندن حباب ها احساس بهتری داشته باشند و از طرفی انرژی آن ها نیز به بهترین روش ممکن تخلیه می‌شود.

بازی درمانی با حباب ساز

اسباب بازی فروشی اینترنتی شازده کوچولو نیز در این مسیر پیش گام بوده است و با دوربین حباب ساز طرح اردک احساس قشنگی را به آن ها منتقل خواهد کرد. به یاد داشته باشید که حباب سازها به صورت کلی احساس آرامش بسیار زیادی به کودکان خواهد داد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که بچه با فلسفه این موضوع نیز به خوبی آشنا شوند. زمانی که هر حباب را می ترکانند باید به آن ها بگویید که احساسات آن ها نیز دقیقا مانند همین حباب ها خواهد بود و هر باری که آن ها تلاش می‌کنند حباب ها را میترکانند، در واقع در حال از بین بردن عصبانیت خود می‌باشند و نه حباب ها. در بازی درمانی تمام هدف ما بر این است که ذهن کودکان را از خشم دور کنیم.

خرید اسباب بازی برای کلاسهای بازی درمانی کودکان

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، بازی درمانی برای کودکان از بخش های مختلف تشکیل شده است. در برخی مواقع والدین می‌توانند با بررسی هر یک از آن مشکل خود را حل کنند. اما در برخی مواقع دیگر لازم است یک روانکاو خبره به این امر مشغول شود. دقت کنید کلاسهای بازی درمانی دقیقا مانند یک مهد کودک بسیار جذاب است. با این تفاوت که در آن از روانکاو های خبره برای آن کمک گرفته شده است. در مقالات بعدی این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما برای خرید عروسک و اسباب بازی شخصی مورد نیاز خود می‌توانید روی کمک شازده کوچولو حساب کنید.

برخی از این اسباب بازی ها قابلیت شست و شو دارند و از طرفی بسیار انعطاف پذیر می‌باشند. در این صورت اگر کودک آن ها را تنبیه کند و یا به آنها ضربه بزند برای عروسک اتفاقی نخواهد افتاد. به همین دلیل است که عروسک های بازی درمانی به صورت ویژه تهیه می‌شود. برای خرید عروسک های ویژه کلاس بازی درمانی از طریق بخش ارتباط با ما می‌توانید مشخصات آن را مطرح کنید. در این صورت مشاورین ما بهترین محصول مورد نیاز فرزند عزیزتان را به شما تقدیم خواهند کرد. دقت کنید که این موضوع روی آینده و همچنین سطح انرژی کودکتان به صورت ویژه تاثیر گذار خواهد بود. در صورتی که بخواهید از حیاط باغ وحش اختصاصی کودک خود نیز استفاده کنید، به سادگی می‌توانید از شازده کوچولو به نمونه های بسیار زیادی دسترسی پیدا کنید.

وسایل مورد نیاز بازی درمانی بزرگسالان

در برخی مواقع نیاز است که برای بزرگسالان نیز از روش های بازی درمانی استفاده شود. کودکانی که دچار تروما ذهنی شده اند و یا از مشکلات ذهنی رنج میبرند برای افزایش مهارت های اجتماعی خود نیاز به اسباب بازی های ویژه دارند. به همین دلیلی شازده کوچولو برای آن ها نیز از اسباب بازی های اختصاصی ویژه استفاده می‌کند و نیاز آن ها را مطابق نیاز والدین تامین خواهد کرد. به این نکته توجه کنید که مقاومت و همچنین کیفیت این نوع اسباب بازی ها بسیار مهم است. چرا که بزرگسالان با چنین شرایط ویژه ای معمولا قدرت قابل توجه ای دارند و نیاز به اسباب بازی های قوی خواهند داشت.

البته اگر برای آموزش مهارت های شغل یابی نیز بخواهید به کلاس های بازی درمانی بزرگسالان مراجعه کنید. در این صورت نیاز به ابزارهای اسباب بازی خواهید داشت. به همین دلیل شما می‌توانید روی کمک شازده کوچولو حساب کنید. چرا که در اسباب بازی فروشی آنلاین ما تنوع بسیار بالایی از اسباب بازی مشاغل وجود دارد. کودکان با بازی کردن علاوه بر بهبود احساس مسئولیت پذیری می‌توانند به نتیجه مناسبی نیز دست پیدا کنند.

بهترین روش بازی درمانی در منزل چیست؟

با توجه به این که شما به اهمیت بازی درمانی پی بردید، شاید بخواهید که یک برنامه ریزی ویژه انجام دهید و با کودک خود در منزل به بازی درمانی بپردازید. در این صورت می‌توانید خودتان دست به کار شوید و وضعیت کودک خود را به صورت لحظه به لحظه بررسی کنید. زمانی که در بازی کردن ریتم کودک شما تغییر کرد، این موضوع به معنی یک نکته احساسی و ذهنی برای او خواهد بود. در برخی مواقع ممکن است که فرزند شما به یک موضوع اعتراض نکند. اما زمانی که با او صحبت می‌کنید، متوجه شوید که از یک موضوع ناراضی است.

دقت کنید که شما می‌توانید با استفاده از انواع آموزش های موجود در یوتیوب و همچنین pdf بازی درمانی تا حد مناسبی با این رشته آشنا شوید. اما بخواهید این موضوع را به صورت همه جانبه آموزش ببینید، نیاز به تحصیلات آکادمیک خواهید داشت. شما با بازی کردن به دنیای کودکان وارد میشوید، اما این که چگونه از این دنیا بهره ببرید، کاملا به شما بستگی دارد. به همین دلیل است که شما می‌توانید با استفاده از بازی درمانی مهارت های اجتماعی کودک خود را بهبود بخشید.

جمع بندی نهایی

در این بخش به صورت ویژه در مورد بازی درمانی و شرایط منحصر به فرد آن با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که تجربه بازی درمانی با کودکان خود دارید، خوشحال می‌شویم که از طریق کامنت‌های این پست با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. حتی اگر از یک اسباب بازی خاص در بازی درمانی خود استفاده می‌کنید، آن را به ما اطلاع دهید تا برای دیگر دنبال کنندگان شازده کوچولو نیز از آن استفاده کنیم. در پست های بعدی نیز این موضوع را زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. همواره به یاد آورید که دوران کودکی برای هر انسان نقش سازنده دارد. در صورتی که امروز برای این موضوع زمان صرف نکنید در آینده چندین برابر زمان و هزینه خواهید کرد.

ما در اسباب بازی فروشی اینترنتی شازده کوچولو در کنار شما خواهیم بود. چرا که هدف ما صرفا فروش اسباب بازی نیست و اهداف بسیار بزرگتری داریم. متاسفانه در قرن حاضر بچه ها وسایل بازی خاصی ندارد و صرفا به واسطه شبکه های اجتماعی زمان خود را میگذارند. در صورتی که در سنین کودکی استفاده از چنین خدماتی روی ذهن آن ها تاثیر خواهد گذاشت و می‌تواند آن ها را دچار چالش کند. در صورتی که از مطالعه این بخش لذت بردید، بازی درمانی را به دیگران معرفی کنید. با این کار می‌توانید لبخند رضایت یک کودک را به دست آورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *