یکی از مسائلی که برخی از والدین در ارتباط با فرزندان خود و دیگر کودکان با آن درگیر هستند، عدم اشتراک گذاری اسباب بازیهایشان میباشد. در این شرایط والدین با این چالش روبرو میشوند که چرا کودک من اسباب بازیهایش را به کسی نمیدهد؟ جواب به این سوال موضوع مطالب امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو میباشد؛ پس تا پایان این پست آموزشی را مطالعه نمایید. به احتمال زیاد شما نیز در ارتباط با فرزند خود با جملاتی مانند: مال خودم است، نه بهش نمیدم، من نمیگذارم با عروسکم بازی کنه و بسیاری دیگر آشنا هستید.
در مورد کودکان در سنین پایین این امر کاملا طبیعی بوده غالبا اسباب بازیهایشان را به دوستان یا همسالان خود نمیدهند. کودکان خردسال معمولا تمامی وسایلی را که در اتاق یا دسترسشان باشد را مال خودشان میدانند. آنها اجازه نمیدهند که بچههای دیگر به وسایل و اسباب بازیهایشان دست بزنند. اما از طرفی دوست دارند که رضایت و توجه والدین را به خود معطوف کنند. در نظر داشته باشید که اشتراک گذاری امری اکتسابی است و والدین میتوانند آن را با روشی صحیح به فرزند خود بیاموزند. در بخشهای بعدی مفصلا راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.
حس مالکیت در کودکان
یکی از رفتارهایی که کودکان معمولا در بازه زمانی بین سه تا پنج سالگی از خود بروز میدهند، احساس مالکیت است. البته این رفتار از کودکی به کودک دیگر متفاوت بوده و علاوه بر این به خصوصیات فردی هر فرد مربوط میشود. برخی از کودکان در این بازه زمانی در مورد وسایل خود یا حتی والدینشان حساس شده و به آن واکنش نشان میدهند. در این شرایط برخی از والدین سعی میکنند با انواع روشهای مختلف این مشکل را هر چند به صورت سطحی برطرف کنند.
به طور مثال با خرید اسباب بازی دخترانه یا پسرانه به صورت هم شکل و هم رنگ سعی در رفع این مشکل دارند. البته ناگفته نماند که این کار برای تمامی افراد امکانپذیر نبوده همچنین کودک با استفاده از این روش نادرست مفهوم اشتراک گذاری را درک نخواهد کرد. در ادامه دو روش برای حل مسئله چرا کودک من اسباب بازیهایش را به کسی نمیدهد، بیان میکنیم:
مالکیت را به فرزند خود آموزش دهید
با استفاده از این روش میتوانید مفهوم مالکیت را به کودک خود بیاموزید. به او بفهمانید که چه چیزی به او تعلق دارد. برای درک بهتر این موضوع میتوانید بر روی وسایل شخصی کودک، نام و نام خانوادگیش را بنویسید. میتوانید او را راهنمایی کرده تا جایی مخصوص و امن برای وسایل شخصی خود انتخاب کرده و آنها را در آنجا قرار دهد. وقتی را برای بازی با او در نظر گرفته و با او به گونهای بازی کنید که متوجه شود که چه چیزهایی برای او بوده و چه چیزهایی به او تعلق ندارد. در حضور او از دیگر افراد خانه بخواهید که به وسایل شخصی او دست نزنند. اما در عین حال به امانت دادن و پس گرفتن را نیز به او آموزش دهید. برای درک بهتر این مفاهیم این کارها را به صورت عملی برایش انجام دهید.
وسایلی که به تمام اعضای خانواده تعلق دارد را مشخص کنید
در این روش فرزند شما بداند بعضی از وسایل یا اسباب بازیها شخص نیست و به تمام افراد خانه تعلق دارد، پس هر فرد دیگری نیز میتواند از آن استفاده کند. در شرایط مختلف و روزمره به او نشان دهید که بقیه فرزندان خانواده و همسالانش باید به نوبت از اسباب بازیها یا دیگر وسایل استفاده نمایند.
آموزش به اشتراک گذاشتن اسباب بازیها
والدین باید بدانند که مهارت اشتراک گذاری در کودکان یک شبه ایجاد نمیشود چرا که این موضوع امری فطری و غریزی نیست. این مهارت باید به کودکان آموزش داده شود، در ادامه راههایی برای چگونگی انجام آن ارائه میدهیم:
از روش همکاری و مشارکت کمک بگیرید
یکی از راه حلهایی که در پاسخ به سوال چرا کودک من اسباب بازیهایش را به کسی نمیدهد؟ کمک گرفتن از این روش خواهد بود. مزایای همکاری و کار کردن با یکدیگر و در نهایت به اشتراک گذاشتن اشیا را به فرزندتان نشان دهید. به طور مثال به او پیشنهاد درست کردن یک کاردستی را بدهید. وسایل لازم را فراهم کرده و در جمع دوستان یا خانواده شروع به درست کردن کاردستی کنید. برخی از وسایل مانند چسب، قیچی و … را به صورت مشترکی در اختیارشان قرار دهید. همچنین به آنها بیاموزید که هر زمان کارشان با وسایل مشترک به پایان رسید آن را در محل خود قرار داده تا دیگران نیز از آن استفاده نمایند. یا اینکه با نظارت خود یک سه چرخه را به صورت نوبتی سوار شوند.
قانون و مقررات وضع کنید
این روش نیازمند بکارگیری باید و نبایدها بوده و ضروریست تا قوانینی را برای کودک تعیین کنید. به عنوان نمونه به فرزند خود بگویید: «این اسباب بازی زمانی برای تو میباشد که دست تو باشد و داری با آن بازی میکنی. زمانی که بازی تو تمام شد نوبت به بچههای دیگر میرسد.» اگر کودکی در نحوه انجام کاری مشکل دارد، به او آموزش دهید چگونه میتواند کار را تقسیم کند. در صورت مشاهده رفتارهای مطلوب مانند اشتراک گذاری، به رفتار فرزندتان پاداش دهید. بنابراین زمانی که کاری شایسته و رضایت بخش از او دیدید با توجه به علاقمندیها کودک جایزهای برای او در نظر بگیرید.
خرید خرس عروسکی برای کودکانی که به حیوانات علاقه دارند، یک هدیه جذاب و دوست داشتنی میباشد. پس در عین حال که اشتراک گذاری را به کودک آموزش میدهید، رفتارهای مطلوب را نیز در او تقویت کنید. علاوه بر پاداش تاثیرگذاری تحسین کلامی نیز زیاد بوده و در رفع این مسئله به شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال به او بگویید: « عزیزم به تو خیلی افتخار میکنم که اجازه دادی دوست یا خواهر و برادرت با اسباب بازی تو بازی کنند.»
برای حل مسئله پیشگیری نمایید
در بخشهای قبلی راجع به سوال چرا کودک من اسباب بازیهایش را به کسی نمیدهد؟ توضیحاتی را بیان کردیم. استفاده از روش پیشگیری نیز خود یکی از راهکارهای حل این مشکل میباشد. اگر عدم اشتراک گذاری در کودک تبدیل به مسئلهای بزرگ و دائمی شده است، از قبل برای موقعیتهایی که در آن اشتراک گذاری لازم است، برنامه ریزی کنید. به عنوان نمونه میتوانید در زمانهایی که کودک خود را به جمع همسالان میبرید، از قبل با مادران هماهنگی کرده و هر کدام یکی اسباب بازی با خود همراه داشته باشند. سپس به ترتیب هر یک از کودکان اسباب بازی خود را با کودکان دیگر به اشتراک بگذارد. به این ترتیب علاوه بر این که از مسائل احتمالی و مشاجره و دعوا جلوگیری میشود، کودکان نیز مهارت اشتراک گذاری را فرا گرفته و به این موضوع علاقمند خواهند شد.
جمع بندی نهایی
در مطالب امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو به بررسی مسئله چرا کودک من اسباب بازیهایش را به کسی نمیدهد؟ پرداختیم. در نظر داشته باشید که به اشتراک گذاری رفتاری است که فراگیری آن برای کودکان خردسال امری مهم و ضروری است. اما بروز دادن حس مالکیت نیز امری کاملا طبیعی محسوب میشود که غالبا کودکان در یک بازه زمانی به آن حساسیت بیشتری نشان میدهند.
در این شرایط خوب است که مفهوم مالکیت را به او آموزش داده و به او یاد دهید که چه چیزهایی به او تعلق دارد و چه چیزهایی برای او نیست. یکی از روشهای حل مسئله در این شرایط خرید عروسک باربی میباشد. میتوانید این عروسک دوست داشتنی را برای او خریداری کرده و به او بگویید که این عروسک جز اسباب بازیهای شخصی تو محسوب میشود. در کنار این عروسک یک اسباب بازی دیگر نیز تهیه کنید تا از این اسباب بازی به صورت جمعی و مشارکتی استفاده شود. به عنوان مثال انواع توپ یا یک سه چرخه جز بهترین گزینهها در این شرایط است.