مجله ی کودک

لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است؟

لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است؟

در این پست آموزشی از فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو، تصمیم داریم به معرفی لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است بپردازیم. در دنیای پیشرفته و متنوع امروز، سرگرم کودکان کاری آسان و قابل دسترس می‌باشد. اما در این میان آگاهی والدین از نوع سرگرمی و مدیریت زمان توسط آنها امری مهم و ضروری خواهد بود. علاوه بر انواع وسایل بازی و اسباب بازی‌ها، تماشای کارتون و انیمیشن برای کودکان بسیار جذاب و در عین حال سرگرم کننده است.

 اما در نظر داشته باشید که هر انیمیشن و کارتونی مناسب فرزندتان نیست، چرا که محتوای مفید و تاثیرگذار در رشد شخصیتی و اجتماعی کودک موثر می‌باشد. به طور مثال اگر فرزند دختری دارید علاوه بر خرید اسباب بازی دخترانه که او را بسیار خوشحال می‌کند، از یک انیمیشین جذاب و در عین حال مناسب روحیات او استفاده کنید. در ادامه مطالب، به بررسی تعدادی از انیمیشن‌هایی که به رشد اجتماعی فرزندتان کمک می‌کند، می‌پردازیم.

تاثیر انیمیشن بر کودکان

همانطور که می‌دانید تمامی کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی در حال یادگیری از محیط پیرامون خود می‌باشند. یکی از این موقعیت‌ها زمانی است که کودک به تماشای تلویزیون، فیلم یا انیمیشن مشغول است. از آسان‌ترین و موثرترین راهها برای تغییر ذهنیت کودک یا فراگیری مهارت‌ها تماشای کارتون می‌باشد. اما والدین باید در این زمینه تحقیق و جستجو کرده و بهترین و مناسب‌ترین فیلم یا کارتون‌ها را برای او در نظر بگیرند. موارد زیر از مزایای تماشای یک انیمیشن خوب برای کودک است:

  • تقویت مهارت‌های کلامی: کودکان در زمان تماشای کارتون به راحتی می‌توانند زبان را به بهترین صورت بیاموزند. آنها به مکالمات و صحبت‌هایی که شخصیت‌های کارتونی با یکدیگر دارند، توجه نموده و در نهایت مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشند.
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و عاطفی: یکی دیگر از مزیت‌های انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است، در ارتباط با موقعیت‌های مختلفی است که شخصیت‌های داستان فیلم با یکدیگر دارند‌. در کارتون‌ها غالبا ارتباطات سازنده و حس همدلی بسیار دیده می‌شود. بنابراین کودک با مشاهده این احساسات و تعاملات آموزش‌های مفیدی را خواهد دید.
  • تقویت مهارت‌های شنیداری: تمامی کودکان در هر سنی با شنیدن دیالوگ‌های کارتون و صداهای شخصیت‌های کارتون این مهارت را خود افزایش می‌دهند. با توجه به دقت و تمرکز بالای کودکان و ذهن عاری از هر فکر مزاحمی آنها به راحتی می‌توانند تمامی صحبت‌ها و حرف‌های اشخاص کارتونی را ثبت و ضبط نمایند. در نتیجه ‌درک بالایی از زبان و گفتار به دست می‌آورند.
  • تقویت قدرت خلاقیت و قوه تخیل: تاثیرپذیری کودکان از شخصیت‌های کارتونی بسیار زیاد است. با توجه به این موضوع، والدین می‌توانند از تاثیر بالای آن استفاده کرده و سطح فعالیت او را افزایش دهند. به عنوان نمونه با کمک اسباب بازی مورد علاقه کودک مانند خرید خرس و بهره‌گیری از قهرمان‌های فیلم، نبوغ و خلاقیت را در او گسترش دهید. انیمیشن خرس مهربون، جز فیلم‌های کودکانه‌ای است که در آن شخصیت اصلی یک خرس مهربان با ماجراهای جالب است.

تاثیر انیمیشن بر کودکان

بهترین کارتون‌های آموزشی برای کودکان

در بخش قبل راجع به تاثیرات یک انیمیشن مناسب و خوب در کودکان صحبت کردیم. اکنون به معرفی بهترین انیمیشن‌های که آموزشی و تاثیرگذار که به رشد اجتماعی کودکان نیز کمک می‌کند، می‌پردازیم:

انیمیشن  Inside Out

تماشای این کارتون بسیار جذاب و آموزشی را به تمامی افراد، حتی بزرگسالان پیشنهاد می‌کنیم. بهتر است برای درک بهتر این انیمیشن، آن را بارها و بارها ببینید. همچنین سعی کنید این کارتون را به صورت جمعی و یا خانوادگی مشاهده کنید و پس از آن مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. یکی از جنبه‌های مهم Inside Out، مربوط به ضمیر ناخودآگاه و احساسات درونی افراد می‌باشد.

 لازم به ذکر است که  تمامی روانشناسان و محققان تماشای این کارتون را به شدت توصیه کرده‌اند. این کارتون در لیست انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است، قرار دارد.  شخصیت اصلی داستان یک دختر به نام رایلی است که با احساسات مختلف خود مانند خشم، ترس، غم، اندوه، شادی ارتباط برقرار می‌کند‌. گاهی نیز به بخش خاطرات فراموش شده که بسیار مهم و کاربردی است، قدم می‌گذارد. به این ترتیب می‌تواند بخش‌های انکار شده درون خود را دیده و زندگی بهتری را تجربه کند.

انیمیشن  Inside Out

 انیمیشن Brave

این انیمیشن بسیار آموزنده محصول کشور آمریکا است. شخصیت اصلی داستان مریدا می باشد که اولین پرنسس دیزنی و ساخته شده توسط پیکسار است. اگر بخواهید از پدر و مادر مریدا بدانید، آنها شاهزاده و ملکه اسکاتلند بودند. در ضمن پدر مریدا یک جنگجو و مبارز قدرتمند است که در یک درگیری برای نجات جان دخترش از دست یک خرس پایش را نیز از دست می‌دهد. با بزرگ شدن مریدا و علاقه او به سوارکاری و تیراندازی ماجراهای زیادی را تجربه می‌کند. در این زمان خواستگارهای زیادی به او پیشنهاد ازدواج می‌دهند و مادرش اصرار به ازدواج مریدا دارد. اما او هیچ علاقه به این کار نداشته و سعی در منصرف کردن مادر را دارد، از قضا جادوگری را در جنگل می‌بیند که به او پیشنهادی در این زمینه می‌کند.

 او کیکی را به مریدا می‌دهد تا با خوردنش مادر را به منصرف شدن از ازدواج ترغیب نماید. دیدن این انیمیشن برای تمامی افراد خانواده به ویژه فرزندان پیشنهاد می‌شود. این فیلم کارتونی طرز تفکر، علائق و شیوه رفتاری و استدلالی مادر و کودک را تصویر کشیده‌ است. همچنین به تفاوت تفکری نسل‌ها و استقلال و فردیت یافتگی فرزندان اشاره دارد. به نوعی می‌توان گفت مریدا شخصیت اصلی این کارتون، ترکیبی از روحیات دخترانه، مردانه، جنگجویی، مبارزه طلبی و شجاعت را به طور همزمان دارا می‌باشد. بنابراین اگر به دنبال انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است، می‌گردید، حتما فیلم دلیر را در لیست اولویت‌های خود قرار دهید.

انیمیشن شجاع

انیمیشن شجاع

انیمیشن Up

از دیگر انیمیشن‌های تاثیرگذار و پرطرفدار فیلم کارتونی آپ می‌باشد. کارل و الی دو زوج بسیار خوشبخت هستند که زندگی عاشقانه‌‌ای را با یکدیگر سپری می‌کنند. اما به ناگاه مسیر داستان تغییر کرده و سرنوشت برای این دو زوج طوری دیگر رقم می‌خورد. کارل همسر خود را از دست می‌دهد و رویای رفتن الی به بهشت فالز برای همیشه برای او از بین می‌رود‌. در ادامه داستان کارل می‌خواهد این رویای ناتمام همسرش را به واقعیت تبدیل کند.

بنابراین در میانه داستان به کمک یک پسرک به نام راسل به منطقه آمریکای جنوبی می‌روند. در این زمان با ماجراجویی‌های هیجان ‌انگیزی روبرو می‌شوند. این دو شخصیت یعنی راسل و کارل در ادامه به هم عادت کرده و وقایع جالبی را رقم می‌زنند. این انیمیشن زیبا و تاثیرگذار به کودکان کمک می‌کند تا معنی دوستی، همکاری و کمک به دیگران را درک کنند. بنابراین از این داستان کارتونی می‌توان در جهت یادگیری این صفات خوب به فرزندان استفاده نمود.

انیمیشن Up

انیمیشن Moonbound

اگر به دنبال یک انیمیشن جذاب و در عین حال آموزنده برای فرزند بالای 4 سال خود هستید، این گزینه جز بهترین پیشنهادات می‌باشد. شخصیت‌های اصلی این فیلم کارتونی متشکل از یک خواهر و برادر به نامهای پیتر و آنه است. این انیمیشن درس‌های بسیار زیادی را برای کودکان و حتی بزرگسالان به همراه دارد. یکی از ابعاد روانشناسانه این داستان در ارتباط با مسئله بسیار مهم مسئولیت پذیری در کودکان است. پیتر برادر آنه یک پسر بی‌تفاوت، تنبل و کسل کننده بود. اما در ادامه با ماجراجویی‌ها و تخیلات بالای خواهرش آنه تغییرات زیادی در او به وجود می‌آید. گاها دیده می‌شود که در یک خانواده فرزندان رابطه خوبی با یکدیگر ندارند.

اما با آموزش‌های صحیح و مدیریت والدین این خصوصیت اخلاقی در آنها قابل تغییر خواهد بود‌. این انیمیشن در این زمینه بسیار کاربردی و موثر می‌باشد و تماشای آن شدیدا به تمامی افراد خانواده توصیه می‌شود. یکی از پیام‌هایی که این فیلم کارتونی برای افراد به ویژه کودکان دارد، غلبه بر ترس و ناتوانایی‌ها است. همچنین کارتون سفر به ماه به اهمیت قوه تخیل کودکان و تاثیر آن در ابعاد زندگی آنها اشاره دارد. پس والدین نیز باید این مهارت را در فرزند خود پرورش دهند تا در آینده تاثیرات آن را در موفقیت‌های کودک مشاهده نمایند.

انیمیشن Moonbound

جمع بندی نهایی

در مطالب امروز فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین شازده کوچولو، به بررسی لیست 10 انیمیشنی که برای رشد اجتماعی کودکان مناسب است، پرداختیم. همانطور که اسباب بازی‌ها وسیله مفید و کاربردی برای سرگرمی کودکان هستند، فیلم‌های کارتونی تاثیرگذاری هم وجود دارند که مهارت‌های مختلفی را در کودک پرورش می‌دهند. گاهی با خرید عروسک باربی برای فرزندتان او را خوشحال و سرگرم می‌کنید؛ اما انتخاب یک کارتون موثر با توجه به علاقمندی‌های او نیز می‌‌تواند تاثیرات زیادی بر ابعاد مختلف زندگی او داشته باشد. عروسک‌های باربی باعث تقویت روابط عاطفی، حس مسئولیت و افزایش روابط اجتماعی کودک می‌شود. همچنین انتخاب انیمیشن‌هایی که پیام‌های زیادی را برای کودکان دارد، در رشد اجتماعی و فردی آنها موثر خواهند بود.

انیمیشن Inside out یا درون و بیرون، Brave، Up و Moonbound  از زیباترین و تاثیرگذارترین انیمیشن‌های توصیه شده می‌باشد. البته فیلم‌های کارتونی زیادی وجود دارند که در ایجاد مهارت‌های اجتماعی و فردی به کودکان کمک می‌کنند. در صورتی که شما هم از انیمیشن‌های مناسب در این زمینه اطلاع دارید، خوشحال می‌شویم که با ما اشتراک گذاری نمایید. در پایان نیز به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که توجه به تمامی ابعاد زندگی کودکان، شما را در داشتن فرزندی موفق کمک خواهد کرد. کمک گرفتن از تمامی وسایل کاربردی در این زمینه از جمله فیلم‌ها و اسباب بازی‌ها تاثیر زیادی در رشد مهارت‌های مختلف آنها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *